A la découverte des Saints Bretons. Le 5 janvier, c’est la saint Conwoïon

Nous vous proposons dans cette rubrique de découvrir l’histoire des Saints Bretons. Les saints bretons désignent des personnalités bretonnes vénérées pour le caractère exemplaire de leur vie d’un point de vue chrétien. Peu d’entre elles ont été reconnues saintes par la procédure de canonisation de l’Église catholique (mise en place plusieurs siècles après leur mort), mais ont été désignées par le peuple, leur existence même n’étant pas toujours historiquement attestée. La plupart des vitae de saints bretons qui nous sont parvenues datent en effet des ixe et xe siècles ou ont été réécrites dans le contexte de la réforme grégorienne qui induit parfois les clercs à remodeler les documents hagiographiques, issus de traditions orales transmises aussi bien dans le vieux fond populaire que dans le milieu savant, dans leur intérêt (légitimation de la figure épiscopale, du bien-fondé d’une réforme d’une communauté monastique). Le développement du culte de ces saints se développe au Moyen Âge tardif lorsque plusieurs familles de l’aristocratie bretonne s’approprient les légendes hagiographiques en justifiant par des arguments généalogiques, de la protection particulière d’un saint ou de son adoption comme ancêtre de substitution dans leurs lignages.

Les historiens actuels éprouvent encore beaucoup de difficultés pour distinguer entre imaginaire et réalité. L’historicité des épisodes de la vie de ces saints reste ainsi souvent douteuse car ces épisodes se retrouvent dans l’hagiographie tels qu’ils apparaissent dans les coutumes ou dans le folklore. La structure même du récit des vitae se rencontre dans d’autres Vies de saints dont les auteurs reprennent généralement des « conventions littéraires d’un modèle biblique qui façonnait leurs modes de pensée et d’expression ».

En 2022, environ 170 saints bretons sont représentés, chacun par une statue, à la Vallée des Saints, en Carnoët.

 Le 5 janvier, c’est la saint Conwoïon

Saint Conwoïon (parfois aussi écrit Convoyon ou Konvoion) serait né vers 790 à Comblessac (actuelle Ille-et-Vilaine) d’une famille d’origine gallo-romaine de rang sénatorial (« ex genere senatorio »). Il est décédé le  à Maxent. Il est le fondateur de l’abbaye bénédictine de Redon.

Encore jeune prêtre, Conwoïon reçoit le titre d’archidiacre des mains de l’évêque de Vannes, Raginarius. Néanmoins, il désire embrasser une vie monastique et quitte ainsi Vannes en étant suivi de 5 prêtres. Il trouve dans l’actuelle ville de Redon, un site propice à l’implantation d’un oratoire destiné à l’étude de la philosophie et de la méditation, à la confluence de l’Oust et de la Vilaine, dans un lieu nommé Roton, entouré de hautes collines. Conwoïon s’enquiert de la disponibilité du site auprès d’un machtiern nommé Ratvili, seigneur local et propriétaire des lieux. Selon l’usage en vigueur, Ratvili tenait ses assises au bord d’une fontaine, où il accepte la demande des moines et leur concède le terrain de Roton. La séance a lieu en présence de son fils, Catworet, ainsi que de différents témoins dont Catwallon et Mainworon. Cependant, étant donné que certains seigneur locaux s’opposent à la cession du terrain, Conwoïon charge l’un de ses frères, nommé Louhemel, de se rendre au roi Nominoë afin d’obtenir son assistance et sa protection, il s’exprime en ces termes : « c’est de la part de Conwoïon, mon abbé, et des moines, nos frères, que je viens ici vous demander, au nom de Jésus Christ, protection et assistance. Etablis en un lieu désert, nous voulions y bâtir un oratoire où, chaque jour, nous pussions invoquer Dieu pour le salut de la Bretagne entière. Mais nous avons pour voisin des tyerns chez lesquels n’existent ni la crainte de Dieu ni le respect des hommes, et qui s’opposent, autant qu’ils peuvent, à notre dessein. Et pourtant, ce n’est ni la crainte de la misère, ni l’envie de nous créer des richesses mondaines, mais uniquement le désir de gagner le Ciel, qui nous a rassemblés dans ce lieu solitaire7. » En 833, avec le soutien du machtiern Ratvili et de Nominoë, il obtient de l’empereur Louis le Pieux (qui le confirmera en 8341) le droit de fonder une abbaye placée sous l’invocation du Saint-Sauveur à Redon et y fait suivre la règle de saint Benoît.

Les six disciples cofondateurs de l’abbaye Saint-Sauveur de Redon sont saint Tethwin, saint Gerfroi, saint Fivetein, saint Conhouarn, saint Condéloc et saint Riowen ; saint Lohémel est un autre de ses disciples.

Crédit photo : wikipedia (cc)

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3 réponses à “A la découverte des Saints Bretons. Le 5 janvier, c’est la saint Conwoïon”

  1. Travis dit :

    Saint Conwoïon !!!

    Ça tourne au gag, votre truc ? Faut arrêter, ça fait pas sérieux ! Bordel.

    • Herri ab Yann dit :

      C’est vrai que Conwoïon ça ne fait pas sérieux, surtout avec saint Conhouarn et saint Condéloc dans la bande… Pourtant c’est un « saint » breton et ce n’est pas toujours le cas dans cete rubrique ! C’est à cause du français que ça nous fait rire. La même mésaventure peut arriver à des noms comme Bescond… Mais est-ce que « Travis » ne peut pas donner lieu à des sarcasmes aussi ?

  2. Hocine Nedjar dit :

    Ar 5 a viz Genver eo gouel sant Conwoïon.
    Krouer an abati
    Sant Conwoïon, a-wechoù skrivet Convoyon a oa krouer an abati Sant-Salver e Redon. Ganet e oa bet war-dro 790 e Comblessac (Ille-et-Vilaine a-vremañ), en ur familh a orin c’hallo-roman a renk senedourel. Mervel a reas d’ar 5 a viz Genver 868 e Maxent.
    Un abati a bouez
    Abati Sant-Salver e Redon a oa un abati a bouez e Kreiz Breiz. Bez’ e oa un greizenn sevenadurel ha relijiel a bouez. An abati a oa ivez un hiniad ekonomikel ha politikel.
    Un abati a badas
    Abati Sant-Salver e Redon a badas betek an Dispac’h Gall. Hiziv an deiz, ne chom nemet ar chapel-iliz.
    Ar c’houent bénédictin
    Pa oa ur paotr yaouank beleg, Conwoïon a resevas an titl a arc’hidiagon gant an eskob Raginarius eus Gwened. Met e oa desket dezañ ur vuhez manac’hel, ha kuit a reas eus Gwened gant pemp beleg. Kavout a reas e kêr Redon a-vremañ un dachenn a-vaez evit sevel ur chapel da zeskiñ ar preder hag ar mezeiadeg, e kember an Oust hag ar Vilaine, en ul lec’h anvet Roton, ento war-dro torgennoù uhel.
    An oberour
    Conwoïon a c’houlennas digant un machtiern anvet Ratvili, aotrou lec’hel ha perc’henn ar c’hreñvlec’h, ma rofe dezan an dachenn war-du. Hervez ar c’hiz a oa e-lec’h-se, Ratvili a denne e sened a-hed ur feunteun, ma asantas anat ar veleien ha reiñ dezo an douar Roton. Ar sened a voe dalc’het en enor e vab, Catworet, hag en enor da dud all, evel Catwallon ha Mainworon.
    An enebiez
    Met dre ma oa a-enep da reiñ an douar da veleien zo, Conwoïon a c’houlennas digant unan eus e vreudeur, anvet Louhemel, mont da roue Nominoë evit goulenn e skoazell hag e difenn. Evel-se en doa lavaret : « E anv Jezuz-Krist e deuomp d’amañ, gant Conwoïon, ma abad, ha gant ar veleien, hon breudeur, evit goulenn diouz ho peoc’h hag ho skoazell. E-lec’h goullo e voe savet ur chapel ma c’hallfemp invokañ Doue bep devez evit salver Breiz a-bez. Met a-gleiz deomp emañ tyernoù n’eus ket a aon ganto d’an Aotrou Doue nag a eurz d’an dud, hag a zo a-enep d’hon raktres, hag a-ziwezat. Met n’eo ket a-ziwezat abalamour da droug-ar-c’hous, na dre ma hirounomp da sevel madoù bedel, met a-ratoz abalamour d’an dousig da vont d’an Neñv, a zo bet bodet asambles eno. »
    An empereur
    E 833, gant skoazell ar machtiern Ratvili ha Nominoë, Conwoïon a resevas digant an impalaer Loeiz an hini Furius (a asantas an dra-se e 834) ar gwir da sevel un abati lakaet dindan anv ar Salver e Redon, hag eno e lakaas ar reolenn sant Benead da dalvezout.
    Ar c’hodediz
    Seiz c’hodediz a oa krouerien abati Sant-Salver e Redon : sant Tethwin, sant Gerfroi, sant Fivetein, sant Conhouarn, sant Condéloc ha sant Riowen ; sant Lohémel a oa un hini all eus ar voudenn.
    Sant Tethwin
    Sant Tethwin a oa bet eskob Dol adal 822 betek 833. E 833, e voe kaset da Redon gant sant Conwoïon evit bezañ rener an abati nevez. E 834, e voe anvet da eskob Redon.
    Sant Gerfroi
    Sant Gerfroi a oa bet eskob Llandaff adal 827 betek 833. E 833, e voe kaset da Redon gant sant Conwoïon evit bezañ rener an abati nevez. E 834, e voe anvet da eskob Redon.
    Sant Fivetein
    Sant Fivetein a oa bet eskob Llanelwy adal 828 betek 833. E 833, e voe kaset da Redon gant sant Conwoïon evit bezañ rener an abati nevez. E 834, e voe anvet da eskob Redon.
    Sant Conhouarn
    Sant Conhouarn a oa bet eskob Bangor adal 829 betek 833. E 833, e voe kaset da Redon gant sant Conwoïon evit bezañ rener an abati nevez. E 834, e voe anvet da eskob Redon.
    Sant Condéloc
    Sant Condéloc a oa bet eskob Llanbadarn Fawr adal 820 betek 833. E 833, e voe kaset da Redon gant sant Conwoïon evit bezañ rener an abati nevez. E 834, e voe anvet da eskob Redon.
    Sant Riowen
    Sant Riowen a oa bet eskob Llandeilo adal 827 betek 833. E 833, e voe kaset da Redon gant sant Conwoïon evit bezañ rener an abati nevez. E 834, e voe anvet da eskob Redon.
    Sant Lohémel
    Sant Lohémel a oa bet unan eus ar veleien a oa bet gant sant Conwoïon pa oa aet da Redon. E oa bet anvet da eskob Dol e 834, met e varv a voe kreiz ar bloavez-se.
    Ar seiz c’hodediz-se a oa an dud a oa pennoù an abati nevez. Sant Tethwin, sant Gerfroi, sant Fivetein, sant Conhouarn, sant Condéloc ha sant Riowen a voe anvet da eskob Redon d’ar memes amzer. Sant Lohémel a voe anvet da eskob Dol, met e varv a voe kreiz ar bloavez-se.
    An abati a voe ur pouez bras en istor Breiz. E voe ur greizenn sevenadurel ha speredel a bouez bras.
    Ar reolenn
    Ar reolenn a oa bet degemeret gant abati Sant-Salver e Redon a oa reolenn sant Benead. Reolenn sant Benead a oa ur reolenn relijiel a oa bet skrivet gant sant Benead an hini Enorus e-kreiz ar 6vet kantved. Reolenn sant Benead a oa diazezet war ar c’hreisteiz hag ar labour. Ar venec’h a oa ret dezo bevañ e-unan, da labourat ha da zeskiñ.
    Ar skolioù
    Abati Sant-Salver e Redon a oa ur c’hêr sevenadurel a-bouez e Breiz er Grennamzer. Ar venec’h a oa ret dezo deskiñ latin, hebraeg, ha gresianeg. Ar skolioù a oa bet savet gant sant Conwoïon hag e c’hodediz.
    Ar predigt
    Ar venec’h a oa ret dezo predegiñ ar vuhez kristen d’an dud. Ar predigt a oa ur perz a-bouez e vuhez an abati.
    Ar c’hrem
    Ar venec’h a oa ret dezho gounit o c’hrem. Ar c’hrem a oa ur perz a-bouez e vuhez an abati.
    Ar gourc’hemennoù
    Ar venec’h a oa ret dezo gourc’hemenn an dud. Ar gourc’hemenn a oa ur perz a-bouez e vuhez an abati.
    Abati Sant-Salver e Redon a zo bet ur c’hêr sevenadurel a-bouez e Breiz er Grennamzer. Ar reolenn, ar skolioù, ar predigt, ar c’hrem, hag ar gourc’hemennoù a oa ar perzioù a oa diazezet war ar reolenn sant Benead.

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